söndag 30 januari 2011

Hjärtan & Portör

Härligt med helg!
Ledighet, baka, träffa familj & vänner, loppa lite & ta det lugnt..

Senaste loppisköpet består av en korg, gamla terracottakrukor & en portör.
För dom som inte är bekant med en portör kan jag förtydliga att  det är en behållare av plåt som man förr i tiden hade till att förvara växter som man torkade. 
Hur charmig som hellst! Nu har jag nämligen fått en ny plats för mina lavendelknippen.


Har även köpt en ny plättar i luften blomma på en hjärtbåge..
Som jag tidigare nämnt så är jag svag för hjärtan.
På bilden även vit ranunkel & hjärtan på tråd.


Fler plättar i luften & inspirerande Jeanne d´Arc Living magasin. Tackar mässan för detta som vänligast skänkte 3 st magasin, jag kan läsa dom hur länge som hellst!


Plättar i luften på hjärtbåge, hjärtan på tråd & vackra vita ranunkel. Det är skönt att hitta lite grönt att ha på fönsterbrädorna även denna årstid, annars är mårbacka pelargoner en favorit...men vi är ju inte där riktigt än!


Närbild på portören.
När jag köpte krukorna fick jag ett starkt planteringssug!
Kliar i fingrarna att få gräva i jorden..snart...


Blev sugen på att baka & denna gången tackar jag Leila Lindholm för sitt recept på kärleksmums som verkligen är en av mina favoriter.
Vi närmar oss faktiskt  alla hjärtans dag så lite försmak på denna  tjuvstartar jag.. 



Gott blev det men en massa choklad!
Tulpaner & marimekkoskålar i våriga färger 
även med på bild


Kärleksmums.. kakfat fr. Åhlens


 Så för den som vill prova på detta smarriga recept så har jag skrivit upp det.. Fast vi som är mindre förtjusta i mörk choklad tog mjölkchoklad både i kakan & till glasyren. Sen det gick lika bra med vanliga ägg istället för ekologiska & espressokaffet bytte jag ut till ett vanligt kaffe som jag bryggde starkt.
(klicka på receptet för att förstora det)


Ha en fortsatt mysig söndag.. Solsidan ikväll 
& därefter Wallander, blir en mysig TV-kväll för att ladda upp inför nästa veckas utmaningar.

K r a m

9 kommentarer:

  1. Härliga bilder!
    Leila är ju en fantastisk inspiratör, älskar henne och hennes fina böcker.
    Blir sååå sugen på att baka Kärleksmums, måste göras snart.
    Ha en mysig kväll med Solsidan m.m.!
    Kram Lotta

    SvaraRadera
  2. Blir nog att testa hennes variant nästa gång, det är ju ändå sambons favvo kaka.

    SvaraRadera
  3. Hej hej!
    Vilka fynd!!! Precis vad jag skulle ha köpt om jag skulle varit på det loppiset. Jag kikar alltid efter gamla terrakotta-krukor...sånt som folk tycker inte är värda något...
    :)

    SvaraRadera
  4. Oj, den där portören vill jag också ha! Helt underbar! Kakan verkar vara god men man måste vara försiktig med sina linjer...

    Ha en trevlig kväll!

    Kram
    Sari från Puumuli

    SvaraRadera
  5. Hej!
    Vilken charmig grej portören, hade inte koll på vad det var innan jag läste ditt inlägg;)

    Mmm, vad gott med kärleksmums!

    Ha en trevlig kommande vecka!

    Kraam Jenny

    SvaraRadera
  6. Hej :) har läst igenom hela din underbara blogg. Vilket fantastiskt hus o mycket bra inredningssmak du har! Får massor av idéer till vårt nyinköpta hus :) tack för receptet det blir till att baka snart!
    Sandra

    SvaraRadera
  7. Åh portören är ju urläcker!
    Ha en finfin eftermiddag!
    Kram/Lena

    SvaraRadera
  8. Hejsan!
    Älskar hjärtan på tråd och så söt den blommiga krukan är!!!
    Ja Leilas recept ser alltid extra goda ut...kanske inte världens nyttigaste men lite måste man få lyxa till det!! Älskar fika..:-)
    Kram
    Anne-Lie

    SvaraRadera
  9. Vackra bilder! Din plåt portör (har aldrig sett en sån innan :-)) är jättecharmig!! Mums med kärleksmums, länge sen jag bakade såna nu. Ha en fin vecka. Kraaaam Paula

    SvaraRadera