söndag 1 april 2012

En kulinarisk delikatessutflykt till mysiga gårdsbutiker..

I helgen gjorde vi en mysig utflykt till olika gårdsbutiker, det blev en kulinarisk matresa till platser inte allt för långt bort.

Vi började med solhaga stenugnsbageri,namnet klingar lika sött som stället är gemytligt. Här säljer dom fantastiskt gott stenugnsbakat surdegsbröd, diverse kakor & bullar.
Ett litet hemtrevligt bageri som ligger i Slöinge vilket jag ärligt talat kan erkänna man inte annars besöker så ofta.

Bra skyltat hittar vi dit utan problem, ett bageri helt i min stil, en
guldig sockerkringla pryder ytterväggen och talar om att vi kommit rätt.



Kön ringlar sig lång i den lilla butiken, hyllorna är fulla med kakor, mjöl & bakverktyg som är till försäljning. Vi bestämmer oss för att passa på att ta en fika när vi väl tagit oss hit. Eftersom vindarna fortfarande är kalla så väljer vi att sitta inne vid "the one and only table" som finns & turligt nog var ledigt, innan vi köper med oss surdegsbrödet vi kommit hit för.


Nära på att jag köpte en påse med sju sorters kakor med mig hem som ser så goda ut, men det blir en kopp kaffe som serveras i en gammaldags servis och till kaffet en chokladboll som jag sällan kan motstå när jag väl stöter på en.


Det var inte lätt att välja bland alla ljuvliga surdegsbröd, men efter fikat handlar vi med oss en limpa levain, som är ett ljust surdegsbröd och bestämmer oss helt enkelt återkomma till detta trevliga lilla bageri för att prova på ett nytt bröd nästa gång.


Vi åker vidare mot Mostorps gård, Mostorp som annars har en fantastik liten gårdsbutik inne i Halmstad, gudagott som den heter säljer närproducerade
kött & charkdelikatesser.

Men nu åkte vi ut till Mostorps gård, här maler man köttfärsen direkt på plats, köper nöt, gris, kalv eller lammkött av bästa kvalité samt även danska
ekologiska ostar & andra delikatesser.
Ölkorven med chillismak är ett måste, lätt beroendeframkallande & fantastiskt god!


Alldeles intill har vi helt fantastiska
Mostorps slott, jag kan inte låta bli att brottas
med tanken att göra ett reportage därifrån.


Att komma in & besöka & fotografera detta historiska palats vore en dröm för mig, jag tycker ju om att uppfylla mina drömmar så vi får väl se hur det går med det..


Vi åker vidare längs kustvägen och stannar till vid
Särdals Kvarn, här går fåren utanför i hagen
& kvarnens vingar står ståtligt i skyn.

Vi har tidigare besökt gårdsbutiken ett par gånger men vi behövde lite gelé till köttet, örtagårdsgelé med smak av rosmarin & timjan är att rekommendera. Vi fyller även på saftförrådet hemma & kan inte motstå rabarbersaft, blåbärssaft & flädersaft som är tillverkade av utvalda ekologiska råvaror.




Sista stoppet för denna gången är självklart
Riccardos i Möllegård, äkta italiensk glass tillverkat av naturliga och färska råvaror. 

Riccardos är en mycket mysig gårdsbutik med små ponnysar betandes i hagen utanför. Hit kan man komma & köpa sin glass & avnjuta den på innergården eller så kan man även köpa med sig halvliters, enliters förpackningar samt glasstårtor m.m. Stracciatella & Dolce de latte är två smaker som vi tycker passar in till kvällens efterrätt. Därefter bestämmer vi oss för att runda av & åka hem med våra delikatesser & intryck.




Vi känner oss mycket nöjda med vår utflykt
& kan varmt rekommendera dessa guldställen till alla.

Själv har jag bestämt mig för att öppna upp gårdsbutiken för säsongen den 17 maj, kristi himmelsfärds helgen så åker ni på utflykt den helgen är ni varmt välkomna!
Öppettiderna därefter kommer läggas ut på hemsidan.



Dags att damma av kvasten, påsken väntar!
kram

8 kommentarer:

  1. Å himmel vilken helt underbar utflykt...helt i min smak. Önskar dig en fin fin vecka nu, Kram Maria ♥

    SvaraRadera
  2. Det låter så exotiskt så som du beskriver ställerna som ligger för nära för att uppskattas. Det ska vi ändra på! :) Tack för påminnelsen!

    SvaraRadera
  3. God kväll !

    Måste erkänna att jag är faktiskt lite avis på dig ;)
    Så härliga och ljuvliga butiker med fina miljöer.
    Härligt att ge sig ut på utflykterna.

    Så fint du beskriver om ställerna.
    Hur går det med nya utmaningar? Härligt att kunna göra drömmarna sanna :)
    Det är du duktig på ;)
    Jag har ju också mina och ska förverkliga dom en vacker dag ;)

    Ha en fin påskvecka och hoppas att det gick bra med kvasten ;)

    Ha det gott ! Halein Sirpa

    SvaraRadera
  4. Vilken tripp! Verkligen något för mig! Tack för insspirationen.Allt gott/Kristina

    SvaraRadera
  5. Kan bara hålla med om att de här ställena är riktiga guldkorn!!! Strax dags att göra oss en helgutflykt tror jag!! :)

    SvaraRadera
  6. Vilken utflykt. vad avis jag är. Kram Sussi.

    SvaraRadera
  7. Men jag dregglar av bilderna :) Vilket helt sagolika ställen du besökt!
    Måste ha varit en toppen tur!
    Dax att damma av kvasten som du sa, vi ses på blåkulla ;)

    SvaraRadera
  8. vilken härlig utflykt!! Underbara bilder! Vi önskar Gld Påsk! kram emelie och elin

    SvaraRadera