torsdag 9 juli 2009

Arkitektur i världsklass för mig!

Vad är de med dessa längor som gör att jag älskar dom så, för mig är det arkitektur i världsklass. enkel, vacker, praktisk, funktionell & tidlös, precis som arkitektur när den smakar som bäst tycker jag! :) Mer bakgrund om skånelängor kommer jag att komplettera lite längre fram när jag får en längre ledig lucka.

Vackra färger, dalablå - vit puts.. en äldre länga.

Ovan en annan variant, svart & vitt, också snygg!! Kolla in symmetrin, läckert!

Också blått & vitt, denna länga hämtad fr. Torekov. Fin men jag saknar livet i omgivningen. Omgivningen & miljön runt om kring är väl så viktig för att en länga skall göra sig som bäst.

Här med en fin symmetri, rena linjer, fina färger.. men fula ytterlampor, synd på så fint hus :)

Gammaldags skafferi att gå in i, mysigt med ljusinsläppet!!

Halmtak, viken tjusning, men det kräver sin miljö för att smälta in. Men absolut läckert tycker jag, men alldeles för obeprövat i dagens byggkonstruktioner för att användas. Jättefint, men tegelpannor blir bra trots allt. Längan fr. Österlen.

Invändigt en detalj från en länga, kolla in innerdörrarna, speglarna i dessa... jepp sådana skall vi ha!! & ännu bättre är skafferidörren jag hittade på loppis, den är i samma spegelverk. Åååh vad kul sådana fynd är.

Ytterligare en bild ovan på färgkombinationen blått & vitt i en länga, jag har verkligen fastnat för det. Så här skall spröjsen dela in ett fönster i en skånelänga tycker jag.
Ännu en interiör bild från en länga, påmminer lite om vårt vardagsrum om man tittar på fönstrerna. Invändigt vita spröjs. Kolla in spegeldörren även på denna bilden. Här ser man att det inte finns några taklister eller fönsterfoder, bara dörrfoder & golvlister.

Vackert, Österlen.

Så återkommer vi till innertaket jag nyligen skrivit om, råspont tror jag att vi kom fram till att det är. Bara att vitlasera. Kolla fönstrerna invändigt även här, inga foder, endast dörrfoder & golvlister. Inga fönsterfoder eller taklister, detaljerna är så viktiga.. gissa om snickarna börjar tröttna.. ;)
Nybygge i Torekov. Den gråa färgen på fönster & dörrar faller mig inte riktigt i smaken. Men alla har vi ju vår egen favorit & det är ju lite tjusningen med längorna att de finns i många utföranden.

Många av bilderna är hämtade från helt fantastiska uppvik & döttrar, sajten ligger bland mina favoritlänkar spana gärna in alla spännande hus de har till salu & har sålt. Fast man inte är ute efter ett hus är all text & bild på deras repotage värda att se & läsas.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar