onsdag 22 juli 2009

Ögongodis från Österlen

Vi tog oss en tur till Österlen, närmare bestämt till Brantevik, Gladsax, Simrishamn, Kivik, Baskemölla & Vitemölla. I dessa trakter hittar jag vad som är ögongodis för mig, alla underbara hus, dessa vackra längor i alla dess former & färger ihopa med en fantastisk natur & utsikt, följ med på vår dagsutflykt..

Vi passerade äppelodlingar i Kivik, hade vi haft mer tid hade vi gärna åkt & kollat in nåt musteri, eller köpt hem äppelmust fr. Kivik, men det får bli till nästa tripp..

Den här bilden är en liten gåta för mig, vi befinner oss fortfarande i kivik & jag antar att det inte är ett jätteplockepinn som står här, kan det vara stolpar man hänger upp fiskenät på eller vet du kanske vad det är?

Ovan har vi Simrishamn, bilden är tagen nere vid hamnen. Räkan hetten en restaurang, båten rakt framför oss skulle jag tro det var, men det var så mycket folk där så vi gick vidare..

Dom vackraste gatuskyltarna jag beskådat hittade jag i Simrishamn, helt underbara. Emaljskyltar på nästan varje husfasad, påkostat & såå fint!

Här är en länga i Simrishamn.. en lite modernare variant med aluzink på taket, fina färgkombinationer & snygg symmetri.

Kiviks hamn...

Ännu en länga från Simrishamn, så fiiin!! Underbara stockrosor som ger färgprakt till den annars vilsamma, stilrena fasaden.
Nästa länga går i blått & vitt, färgerna klingar bekant :) Dock inte av samma nyans..

Skylten välkomnade oss in i Kivik.. Äppelodlingar till höger.

Kivik sent på kvällen.. vattnet lockar bakom vassen. Underbar himmel.

Länga i blått & vitt.. Många gånger var man sugen att se dessa hus på insidan.

Nog den gladaste längan, kanske också den mest tokiga, starkt rosa, vit & blå. Söt men tokig.

Vackert med halmtak, men passar inte alla längor.

Brygghuset i Brantevik.. gul-vit länga. Stockrosor i alla ljuvliga färger.

Denna gaveln är bara så snygg!! Inget utsprång & så snyggt taktegel, tyvärr kan inte vi ha det så då vi har putsat hus & inte stenhus.. -ja man kan inte få allt :) (Brantevik)

Dagens minsta länga i tegel med vita fönster & dörrar, den var så gullig & inbjudande.

Rött & vitt, vandrarhemmet i Brantevik närmare sagt.

Skolan i Brantevik, väldigt fin!


Ljuvliga lavendel i massor framför denna länga med aningen rundat formspråk.

Tänk att ha taktegel som detta..

Solstrålarna lyser vackert upp detta träd, i bakgrunden, rostig fågel med krona samt rostig dörrklocka.

Nog den äldsta längan, putsen hade flagnat på ena gaveln, men tänk att dessa hus bara kan bli vakrare med åren.

Länga i guldockra, grönt & vitt. Eternittak.
Lite renare & nyare länga, stora gesims, & lavendel som pryds framför fasaden.


Skeppet i Brantevik, hoppet.

Bland den ljuvligaste grind jag sätt.. Smidda hjärtan som välkomnar..., en sådan fast pargrind skulle jag allt vilja ha.
Hoppet & hamnen i Brantevik.

Inifrån taget på Hörnans butik & café i Brantevik.

Huset & bilen får en att känna sig lite som om man åkt tillbaka i tiden.

Jag älskar rosa,men ett rosa hus har jag alltid sagt att inte passar mig, men när jag såg detta var jag på gränsen att ändra mig. Sagolikt sött med vackra rosa rosor & grön grind som passar så fint till huset.


Till slut Hörnans Café & Butik i Brantevik på utsidan med ljuvliga stockrosor.

Här slutar våran utflykt av detta vackra pittoreska samhälle med dess underbara natur & bebyggelse av alla dess färger & former. Jag ser fram emot att komma tillbaka..

1 kommentar:

  1. Tack för alla fina bilder från underbara Sverige. Sååå vackert!

    Ha det gott!

    SvaraRadera