söndag 16 maj 2010

Trädgård & Bostadsmässa på Wapnö slott

I en vacker lantlig miljö strax utanför Halmstad ligger Wapnö slott, här arrangeras årligen mässor av olika slag, denna helgen var det dags för Trädgårds & bostadsmässa på Wapnö slott & självklart var jag där. Lite tråkigt väder, men uppehåll i alla fall & massa sevärdheter!!

Pelargoner, olivträd & amplar..

Vackra handgjorda tvålar som i flera dofter, som små konstverk.

Borstar & korgar i alla varianter.. Jag var länge fundersam över att köpa borsten med tillhörande skyffel på bilden till höger.. Lite lantligt vacker hade den passat fint i köket vid utgången, så fin att man inte hade behövt plocka undan den varje gång man använt den.
.
Lite allergisk är jag mot sopseten i plast.. & nu hade jag chansen.. 250:-!! men nää.. blev ingen.. sambon sa att vi har ju en handdammsugare för 1500:- som bara står där hemma, använd den.. hehee :) , jag gav mig.
.
I övrigt, trädgårdshandskar & kläder såldes från Garden Girl, tur man är långbent & det inte finns byxor med extra långa ben i kollektionen.. annars hade jag blivit ruinerad :) Men, såå fina kläder!
.
På bilden även kannor & trädgårdsverktyg från Växtia i Markaryd, som i övrigt varje år har en lika tilldragande utställning med allt möjligt från redskap till alla möjliga växter.
Sallad från Ugglarps grönt, här handlades det 12 plantor för 100:- hur prisvärt som helst! Nog mitt bästa köp från mässan. Det bjöds även på spännande sorter av sallad som inte säljs i handeln, utan som oftast finns på restauranger.
.
Jag hittade mycket kul som jag planterade ner i mina odlingslådor när jag kom hem. Köpte även en stor basilika från en annan handlare, hoppas jag kan hålla den levande inomhus tills det blir 15 grader utomhus för att plantera ner den i lådan. Kryddtimjan fanns det också, men det har jag redan hemma.

Vackra Wapnö Slott, här inne kunde man ta en paus & köpa nåt gott att äta eller fika, men det blev det inte av denna gången.

Marmelad, must & sirap.. Vi köpte en vildhallon marmelad, supergod! Blir att ha till pannkakorna i sommar. Vi provsmakade även goda salamin som såldes av samma handlare.

En orkidé utställning pågick i ett stort tält på mässan, vi tog en runda här med & kollade in orkidér av alla dess varianter.

På mässan kunde man också hitta ett par utställare som visade sten av olika slag samt trädgårdsdesign i modern form. Vi kikade med transportcentralen i Halmstad hur mycket gårdssingeln skulle kosta som vi skall ha i våra gångar. Lutar åt att vi köper den där igenom. Här ligger nämligen nästa projekt på hemmaplan som snart sätts igång.

Det var allt vad jag hade att dela med mig från Trädgård & bostads mässan på Wapnö slott denna gången, det var helt klart värt sina 60:- i entréavgift. Jag kommer tillbaka nästa år, tillställningar som denna får mig helt klart att njuta under hela vistelsen.

1 kommentar:

  1. Tack för dina fina bilder, kunde själv tyvärr inte närvara i år men nu känns det som jag fick ta del av mässan ändå! Kram Mia

    SvaraRadera