tisdag 30 november 2010

Vinterskrud ute & kanderade äpplen inne!

Första advent har passerat, det börjar nalkas julstämning i huset.. Vi hann inte riktigt lägga ut all singel innan frosten kom men nog för att kunna gå på gångarna. Nån hög är sparad tills det blir plusgrader igen. Trappan saknas med, men än har vi inte hittat just den trappan vi vill ha, men det kommer när det kommer.
.
Huset har nu börjat inta sin vinterskrud för julen 2010, dock saknas det några smågranar utomhus & granris samt kransar på dörren..sakta men säkert..

Äntligen får jag användning för den gamla kälken jag köpte på loppis i somras, klädd med lite granris & en lykta står den utomhus för att välkomna.


Inomhus är julstjärnorna upphängda & till slut lyckades jag hitta en vit nusnäs hjärtljusstake, trodde alla var slut efter mycket sökande, men nu har jag en jag med. Den gjorde sig fin i köksfönstret. På bordet ser vi även hyacinter, en av många ställen som jag planterat dessa på, kan nog inte få nog av vita hyacinter & dess underbara dofter.

På bordet står även kanderade äpplen som jag tycker inte bara är goda utom även väldigt dekorativa & vackra att titta på.
.
Man kan även rulla dem i kokos efteråt men jag tycker om enkelheten med doppa dem i strösocker.

Så nu njuter man.. speciellt om man tänker tillbaka hur det var första advent i fjol, så här såg framsidan ut på tomten då, som en kroater.. men jag hängde julstjärnor i fönstrerna även då medan sambo & svärfar slet hårt med att gräva ner jordvärmekollektorerna..

Glädjen är stor att äntligen ändå framsidan på tomten fått gräsmatta och gångar som nu så vackert blivit vintervita med snöskrud.


k r a m från -10 grader & rosiga kinder..

6 kommentarer:

  1. Fina bilder - huset är ju helläckert!

    SvaraRadera
  2. Vad fint ni har fått det! Gilalde verkligen julkänslan inne i ditt kök, supermysigt. Och vilket underbart köksbord!! Var kommer det ifrån?

    De kanderade äpplena ser ju jättefina ut. En riktigt lagom julig färklick. Men är de verkligen goda?

    Ha en bra vecka!

    Kram M

    SvaraRadera
  3. Tusen tack för kommentaren, den värmde kan jag säga!
    Vilket fint julkök och äpplena var på topp!!!
    Kram
    AC

    SvaraRadera
  4. Ni har också vart med om stora förändringar under året. Måste vara härligt att kunna titta ut genom fönstret i dag.

    SvaraRadera
  5. Tack för goa ord:-)
    Jag prioriterar väl, njuter av livet och tar dagen som den kommer. Även om det kör ihop sig ibland med tandläkartider, utvecklingssamtal och allt annat som bara måste göras.
    De små är fortfarande hemma, (jag jobbar extra några kvällar i veckan bara), så vi har hela dagarna på oss att mysa, baka, pyssla mm.

    Vilket fantastiskt hus ni har!
    Jag blir såå glad att du lämnat spår hos mig så jag hittade hit!
    Vilket fynd, de gamla kyrkbänkarna, står högt på min önskelista.
    Kommer tillbaks, snart:-)

    Kram Emma

    SvaraRadera
  6. Åh vilka härliga bilder!!
    Ha en fin dag!
    Kram/Lena

    SvaraRadera